Design av sexleksaker

Highlights  •  Inredning och Design  —  

Idag är det få designområden som ändå  lyckas att polarisera åsikter. Och oavsett hur kloka vi har blivit med tiden, verkar design av sexleksaker vara ett av dem. Den här artikeln ser på ämnet från en kreativ synvinkel och hävdar att det kan vara en intressant möjlighet för unga designers inom detta område.

Det kreativa aspektet

Till skillnad från många andra områden är utformning av sexleksaker fortfarande ett kontroversiellt ämne i Europa och hela världen. Egentligen är det ett fascinerande designområde att se på, när det ursprungliga obehaget avtar. En sexleksak är en av de produkter som i slutändan kommer att vara närmare ens kropp än något annat föremål. Man interagerar med den i de mest intima stunderna  och den måste därmed leva upp till designutmaningar av det mest extrema slaget. Ingen annan produkt måste vara så kompatibel med ens fysik, och få andra föremål måste uppfylla flera komplexa krav samtidigt som de är ytterst enkla.

Ärligt talat är huvudproblemet att sexleksaker till ganska nyligen inte var så sexiga, helt enkelt. Inte erkända som ett område för professionella designers för att dyka in i, verkade de flesta sexleksaker att följa det gamla goda budskapet, som går ut på att form följer funktion, kanske allt för nära.

Nya trender

En efterföljande trend mot “söt” design medför en marginell förbättring: storögda larver i ljusa färger, karikatyraktiga delfiner och andra inte så mycket kreativa synpunkter om ämnet vill gärna införa något kult och förbättra bilden av sexleksaksindustrin. Några exempel på sexleksaker är tillgängliga här. Denna trend har utan tvekan bidragit till att öka sexleksakernas acceptans genom att få dem att framstå som säkra och oskyldiga.  Den nya designen har därför banat vägen för etableringen av sexleksaker som ett affärs- och designområde. Men det finns några nischer som förblir så högt underdesignade att de skapar en möjlighet för unga designers att skapa sig ett namn.

Visserligen har det gjorts ett antal försök på att flytta sexleksakna till gågatan och faktiskt in i lyxbutikerna – några påkostade och dyra som Swarovski eller Mae B. butiker, som blev införda av den tyska porrstjärnan Beate Uhse för att tillfredsställa rika kvinnliga shoppares behov. Samtidigt som sexleksakerna kommer ut ur garderoben från ett detaljhandelsperspektiv, börjar den växande kundbasens förväntningar ha en direkt effekt på de resurser som avsätts för design i detta segment.

Exemplariska företag

Positiva omdömen ska gå till företag som Sinful.se, alltså företag som investerar sina resurser i design av hög kvalitet och som har banat väg för unga designers att undersöka detta fortfarande ganska outforskade territorium inom designområdet.

Leave a Comment:

Your email address will not be published